ADVERTISING

TEMAN SAYA DI BLOGGER

SHOUTUL AMAL - SEDARLAH INSAN

Terasa ingin berkongsi pulak tentang kehebatan lirik ini. Dah lama saya mencari lagu ini teringat semasa zaman sekolah dulu. Selalu sangat pergi ke tempat-tempat ilmu yang tidak dapat dilupakan sampai sekarang.

Makin hari semakin hampir kita dengan kematian. Ya Allah jangan engkau biarkan kami lalai dengan duniawi ini, dekatkanlah kami dengan akhirat.

Terasa insaf apabila mendengar lagu ini. Lirik yang menarik dan menarik minat saya untuk mendengar seberapa banyak yang saya suka.


SHOUTUL AMAL : SEDARLAH INSAN

InsyaAllah saya akan berkongsi dengar lagunya. Tunggu...

~Tawaduk Cinta~

Kehidupan perlu diteruskan walau badai mendatang. Umpama pepatah melayu ni. Tepuk dada tanyalah iman.

Subhanallah cantik sungguh keindahan malam-malam sebegini. Lagit sungguh indah sekali dipandang. Walaupun hujan tetapi tetap tenang dan mendamaikan. 

Tajuk "Tawaduk Cinta" tiba-tiba sahaja tajuk itu bermain di kepala saya. Terasa sampai ke dalam hati dengan tajuk ini. Ada makna tersurat dan tersirat yang perlu di teliti.

Kalaulah saya mendapat ilham untuk menulis lirik, pasti saya akan cuba menuliskan lirik ini yang bersesuaian dengan tajuk dan tema.

Alangkah indahnya jika cinta sentiasa bersulam dengan hati yang sentiasa tawaduk kepada Allah. Alangkah indahnya sentiasa mendapat nasihat dan tunjuk ajar dari insan yang bergelar alim ulama. Sungguh indah melihat raut wajah seorang tahfiz yang rutin hariannya sentiasa memuji-muji Allah dan tidak lekang dengan bacaan ayat-ayat suci di mulutnya. Sentiasa beristiqhfar dan istiqomah dalam menuntut ilmu agama. Sungguh indah sentiap inci yang ada pada diri mereka.

"Ya Allah ampunkanlah segala dosa-dosaku, janganlah engkau biarkan aku dalam keadaan yang lalai dan leka, peliharalah pancainderaku dari melihat perkara maksiat,jauhilah diriku dari perbuatan yang keji. Ya Allah sesungguhnya aku hanyalah insan biasa yang hina disisi-Mu, tunjukkanlah aku jalan yang lurus, permudahkanlah segala urusan hidup dan matiku, janganlah engkau biarkan aku tersesat di dunia ini, kuatkanlah agamaku kuatkanlah imanku, engkaulah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Makbulkanlah permintaanku ini Ya Allah" Amin...

Ya Allah, sesungguhnnya engkaulah yang telah memberikan manusia itu akal untuk berfikir dan terlalu sempurnya untuk memilih yang mana baik dan yang mana buruk.

Sesungguhnnya setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Semoga insan-insan yang sentiasa teruji sentiasa tabah dan redha menghadapinya.

~SEKOLAH RENDAH AGAMA DARUL EHSAN (ZON 2)~

~Syukur alhamdulillah, hari ini hari isnin bersamaan dengan 19/04/2010. Kepala terasa pening seketika sebab tak makan. Selepas rehat tadi pergi makan dan alhamdulillah semuanya telah normal seperti biasa :)~

~Malam sabtu pak cik saya iaitu "Ustaz Amin" dan isterinya "Ustazah Sya" tido  dirumah. Mulanya hendak hantar anaknya untuk dijaga sementara mereka ada urusan lain. Dapat berita yang mereka perlukan seorang lagi untuk menjadi pengadil. Dialognya berbunyi bengini nye :

Ustaz Amin : Alang esok free tak (Ahad)?

Saya                : Sambil gosok baju yang menimbun. Esok ye, insyaAllah free. Kenapa Cik Amin?

Ustaz Amin : Kami perlukan seorang lagi untuk jadi pengadil, ada text yang meraka akan berikan. Alang cuma perlu tick sahaja dan beri markah.

Saya                : Lama juga berfikir, untuk tidak menghampakan harapan seorang pak cik saya ikut perintahnya. Ok boleh, insyaAllah dalam jam berapa nak bertolak tu?

Ustazah Sya : Cik sya pulak masuk untuk beritahu jam berapa nak bertolak esok. Lebih kurang dalam pukul 7 pagi le alang.

Saya                  : Okies Cik Sya. Boleh la, memandangkan esok pun tak buat apa2. So tak kisahlah.

Ehem maksudnya jadilah untuk saya menjadi pengadil besok.

~Sesampai disana, wah ramai sungguh budak2 yang ambil bahagian dalam acara2 yang dipertandingkan. Terasa gembira melihat mereka dengan semangat yang berkobar-kobar untuk membuat yang terbaik.~

~Sampai je terus naik di bilik operasi (Untuk pengadil sahaja). Diberikan sedikit taklimat ringkas. Dan mendaftarkan nama.~

~Acara bermula jam 9 pagi, setelah selesai sesi pendaftaran turun ke kantin untuk makan pagi yang telah disediakan oleh pihak penganjur. (Makan bihun, popia dan air teh). Kenyang2. (tak boleh makan kenyang sangat takut mengantuk pulak.~

 (Dewan untuk kategori Hafazan&Terjemahan (Tahap 1)-Lelaki

~Surah wajib yang perlu dibaca ialah Surah Al-Fatihah. Alhamdulillah semua pelajar dapat membacanya dengan baik sekali.~

~Ramai yang bersungguh-sungguh untuk mengingati dan membuat pelbagai gaya bagi menarik perhatian para hakim pada masa itu. Rasa terjuit hati sedikit dengan gelagat mereka. Hehehe...kadang2 para juri jadi konfius.kui3. TAHNIAH BUAT MEREKA YANG MENGAMBIL BAHAGIAN.~

~Pertandingan Kemahiran Amal Islami~
(HAFAZAN TERJEMAHAN - LELAKI)

~Meja para Hakim lagi bijaksana~

~Gambar semasa mengambil markah mereka tidak dapat diambil kerana tak ade orang yang nak ambilkan. :). Inilah pengalaman pertama saya. Syukur alhamdulillah kerana pihak sekolah memberikan sepenuh kepercayaan kepada saya.~

~Ini kerja saya~

~Tugas Hakim C untuk melihat gaya/suara dan terjemahan yang di bacakan oleh para peserta. Alhamdulillah semua pandai-pandai belaka. TAHNIAH adik-adikku. :)~

~Rakan seperjuanganku~

CERITA DI JOHOR PULAK

~Habis cerita ke Kuantan, bersambung untuk bercerita tentang travel ke Johor pulak. Syoknye tidor dalam kereta. Sudah tentu penat. (Tido berjam-jam, buka mata makan, minum, tengok pemandangan pastu tido balik)~

~Dalam perjalanan macam biasa ambil gambar ler. Berhenti rehat dan makan-makan. (Solat jamak).~

~Sampai di Danga Bay -Johor tepat jam 9 lebih (malam masa ni).~


~Nyum2...Chiken Chop ala2 Dhanga Bay~hehehe...~
~Tambahan minuman dengan choc shake..huhu..menyelerakan
(tengah lapar time nih tak kira nak jugak :)~

 ~Uwaaa...tak perasan, gambar candit...~

~Selesai makan, bermulalah perjalanan ke UTM, Skudai ambil masa lebih kurang dalam setengah jam. Banyak sungguh kereta malam tu, melihat keindahan singapore amat teruja untuk kesana, malangnya pasport takde....uwaaaa...~
~Tepat jam 12 lebih sampai di UTM. Mengantok yang teramat sangat, menunggu pulak kunci dari si pemilik rumah yang kami sewa. Punyalah lama, kaki dah lenguh2(Penat tetap penat). Lebih kurang 15 minit sampailah kuncinya. Dalam hati gumbira sebab boleh tido terus (tapi solat dulu-jamak takhir).~

~Yuhu...bende nilah yang paling geli. Ada "LIPAS" pulak dalam bilik. uwaaaaaa...terpaksalah buat muka tak malu, jumpa "Cik mah- nak minta bunuh lipas tuh...hehehehe...tup2 cik mah suh pindah bilik. (penukaran bilik pun bermula). Saya tido di bilik besar.(TQ CIK MAH).Nyamannye....esok kene bangun awal kul 6 dag bangun~

~Masa untuk mulakan tugasan yang seterusnya. Buka meja pendaftaran dan kelaurkan barang-barang keperluan seperti biasa. Set buku, banting, resit, pen dan banyak lagi.
~Ramai peserta yang hadir, ada datang awal sangat dan ada pulak yang datang lewat, datang time nak rehat pun ada. (hehehe...ada hal yang tidak dapat dielakkan tapi tetap juga hadir). Semangat macam ini yang kita mahu.~

~Meja pendaftaran peserta (selesai pendaftaran dan berehat sebentar)~

~Fokus dengan penerangan Ustaz jalal~

~sesi latihan dengan menggunakan teknik al-baghdadi(ketukan huruf)~

~Yezaaa~
~Sesi berehat nih...~
~Ehem..Harmaini apalah yang difikirkan tu ye!!!~

 ~Fokus untuk siapkan resit peserta. (Yang itu Cik Mah&Bekas pelajar SMIP)

 ~Pejei sibuk dengan sijil peserta~

~Sesi penyampaian sijil. Masing-masing menunggu peserta
(Ustaz Azhar dan Aswad)~

~Selesai sudah akhirnya. Selama 2 hari kursus. Esok kerja pulak.~
~Singgah di R&R Machap untuk makan dan solat. Nyum2 makan ais krim mahal..sedapnye....(tapi tempat ni banayk sangat lalat) tension giler...~

~Singgah di Ayer Keroh untuk beli Belacan untuk mak, dan kacang tumbuk untuk semua familyku (itu kesukaan semua keluargaku).~

~Tepat jam 10 malam sampai di Office. Angkat2 barang dan terus balik..yeeeaaa...~

TRAVEL TO KUANTAN AND GO THRU TO JOHOR

~Syukur alhamdulillah, terasa rindu bila sudah lama tidak berblogger. Terasa kekurangan kerana meninggalkan diari hatiku ini lama tanpa sebarang berita. Bersawang sedikit rasanya. Suh...suh.....pergi jauh-jauh wahai habuk yang merosakkan rumahku. Hehehehe~

~Terasa ingin berkongsi cerita kepada kawan-kawan. Pada hujung minggu lepas banyak aktiviti yang dihadiri. Menjadi Urusetia untuk dua program. Terasa penat sangat kerana perjalanan yang lama dan panjang.~

~Perjalanan memakan masa selama dua jam lebih. Bertolak jam 2.30am. Persiapan untuk perjalanan angkat barang-barang yang perlu di bawa seperti Flash Card, Buku Tamhid dan Tajwid, Alat Ketuk (Alat Bantu Belajar) dan barang keperluan lain. Tepat jam 2.45am kami bersedia untuk meneruskan perjalanan.~

~Dalam perjalanan saya tertidur di dalam kereta. Terasa mengantuk sangat sehingga tidak tertahan mataku ini untuk melihat pemandangan pagi. (psst : Waktu tidur memang le mata ni mengantuk). hehehehe.... tido punya tido sedar-sedar kereta pun sudah berhenti di R&R tepat jam 5am(waktu Malaysia ye). Pergi minum pagi dekat sana...perut terasa sejuk semacam biasalah cuaca pagi. Belum masanya untuk isi makanan. Dikuatkan diri untuk Order air kegemaranku Milo Panas (Sebab pagi sangat) kalau biasa Milo ais jer..hehehehe... Opss lupa nak bagi tahu. Seramai 7 orang yang pergi. (ada 2 kereta). 2 Perempuan dan 5 Lelaki. (Yang lelaki order maggie goreng...hehehehe...perut dorang bukan kira pagi ke, petang ke, malam ke, boleh je masuk) hehehehe...:)~

~Selesai di R&R...Kami teruskan perjalanan untuk sampai ke destinasi. Selepas tol jam tepat pukul 6am. Masa untuk menunaikan Solat Subuh. Berhenti lagi di R&R Tol mana saya tak berapa ingat tengah mamai. Tunggu Azan Subuh berkumandang. Setelah selesai kami teruskan lagi perjalanan.~

~Tepat jam 7am singgah di gerai makan. (Makan lagi, macam manalah pipiku ini tak tembam) asyik makan je. Rezeki tak boleh ditolak. Masing-masing makan roti canai dan nasi lemak. Air ikut suka le. :)~

~Tepat jam 8.30am sampai di Hotel Seri Malaysia Kuantan, turunkan barang dan bermulalah sesi pentaftaran~
 ~Menyusun barang-barang untuk pendaftaran~
~Set Buku Teknik Al-Baghdadi yang digunakan dalam Kursus Asas ini~
~Pak Cik & Mak Cik ni dari Batu Caves, Sanggup datang ke KUANTAN untuk mengikuti Kursus Asas ini. Katanya terlepas kursus di KL sanggup ke sini. TAHNIAH.~
~Hehehe...sibuk keluarkan duit tu..Jaga-jaga~


~Masing-masing memberikan butir-butir diri untuk Sijil~
~Khusyuknya adik-adikkita nih :)~
 ~Bertungkus lumus Ustaz memberikan penerangan kepada peserta kursus~
~Masing-masing khusyuk dengan kerja~
 ~berehat sebentar bersama-sama Kit Kat~



~Inilah sebahagian gambar-gambar kami disana. Hehehe...Akhir sekali sesi penyampaian sijil kepada peserta. Gambar tidak diletakkan kerana hampir semua peserta telah di ambil gambarnya. Nak letak separuh kecil hati pada mereka yang tidak ada gambar disini. hehehehe cuba untuk berlaku adil...Cewah....~

~Opsss...saya akan sambung lagi malam nanti. Salam'alaik. :)~