ADVERTISING

TEMAN SAYA DI BLOGGER

PERTUNANGAN NANA & AZLAN 09/07/2011 (SABTU)

Kali ini saya ingin berkongsi cerita tentang kisah kawan karibku daripada Sekolah Menengah, satu kelas dan rumah lain-lain. (hehehehe).. 


Akhirnya Nana dan Azlan diikatkan dengan tali pertunangan pada 09/07/2011 bersamaan dengan hari Sabtu dan kebetulan hari itu merupakan PERHIMPUNAN BERSIH di Stadium Merdeka. TAHNIAH diucapkan buat Nana dan Lan kerana sudah melangkah ke alam pertunangan sebelum melangkah ke alam perkahwinan nanti. Semoga perhubungan kalian bertambah baik dan dapat semarakkan kasih sayang yang lagi mantap. InsyaAllah...


Nana setelah selesai disolek...

Mengenali nana sewaktu di Sekolah Menengah lagi, kami sangat rapat dan duduk sebelah menyebelah di kelas dulu. Teringat kembali kata-kata kami sekawan, siapalah diantara kami yang akan berkahwin dulu atau bertunang. Apa yang dapat dilihat sekarang Nanalah orang yang pertama. Hehehehe... InsyaAllah pasti ada yang bakal menyusul, siapakah diantara kami ini, Jeng..Jeng...Jeng...


Wajah ceria setelah selesai disolek oleh adiknya sendiri. Pertama kali tengok nana make-up, lain tapi tetap natural tau..psssttt : nanti dah kawin kena selalu berhias tau nana...Hehehehehe....


Sempat lagi berposing, sambil menunggu si nana tuh bermak-up, (pinjam bunga ye nana)... mungkin kalau sendiri punya mesti ada debarannya kan..lllooollll...:-)




Bersama yanti juga kawan rapat semasa di Sekolah Taman Melati. Sudah lama tidak berjumpa dan di Majlis ini sempat bergambar dan berborak sakan...




Empat sekawan yang kemana-mana sentiasa bersama...Cewah taklah bersama-sama sangat, Yanti dan Nana memang sangat biasalah keluar bersama-sama. Sue bedah dari Sekolah lain, dia merupakan kawan Nana pada mulanya, kenal punya kenal dah bolehlah masuk club kami, cewah takdelah club sangat, kiranya boleh genglah dan terus berkawan sampailah sekarang.




Ambil aura sikit, manalah tahu tetiba aura tuh menjadi, heheheheh  (faham-fahamlah sendiri yek...)




Inilah tempat nana untuk disarungkan cicin oleh bakal ibu mertua. TAHNIAH sekali lagi NANA..:-) Tak lama dah nak diijabkabul dah kan..:-)

~K@T@-K@T@ SEM@NG@T UNTUK DIRI SENDIRI~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhamad S.A.W. InsyaAllah.


Baru ada kelapangan dan kesempatan untuk kembali seperti sediakala meneruskan dengan penulisan yang walaupun nampak simple tetapi padat dan insyaAllah dari masa ke semasa masih punya perasaaan untuk terus mematangkan penulisan ini lagi. 


Di kala malam yang sunyi sepi, saya masih belum dapat melelapkan mata dan terus mengadap laptop ini yang kadangkala semangat untuk menatapnya dan kadang-kadang letih kerana penat dan jarang-jarang untuk menatapnya.


InsyaAllah, berbekalkan doa dan kecekalan dihati ini, alhamdulillah semangat baru kembali datang menyinari taman-taman hati ini, walaupun dulu terasa tersiat-siat dalam hati akibat beberapa masalah yang datang bertimpa-timpa.


Syukur alhamdulillah, dengan ujian yang datang adakala semangat diri naik dan menurun, sifat profesional , yakin dan positif dengan diri sendiri, Alhamdulillah  berkat semangat dan doa semuanya dapar diselesaikan dengan sempurna.


Akibat kesilapan yang paling besar saya buat dalam diri saya, saya bermohon sangat-sangat agar perkara itu tidak akan kembali lagi dan berulang untuk kedua kalinya. Ia akan menjadi ingatan yang tidak akan saya lupakan sampai bila-bila dan masalah itu juga membuatkan saya lebih berhati-hati. 


Tiada siapa yang tahu masalah yang kita hadapi. Teman rapat, kawan sepejabat atau siapa sahaja melainkan Allah S.W.T. saya rasa bersyukur kerana masih dikurniakan akal yang waras dan tidak melakukan apa-apa tindakan pada masa itu. Allah lebih mengetahui apa yang berlaku sebaliknya. Sesungguhnya apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya.


Takperlu dikesalkan dengan apa yang berlaku, semoga akan datangnya bahagia nanti. InsyaAllah. Berdiam itulah yang terbaik. Kadang-kala kejujuran tidak mendatangkan kebaikkan malah mendatangkan kekuatiran dan kadang-kala kejujururan adalah lebih baik daripada berdiam diri.

~HAMBAMU-MAWI & AKIL HAY~

Kali ini saya ingin kongsikan cerita tentang video klip vs lagu kegemaran saya yang sekrang ini menjadi ringtone dan sms song untuk hp saya. :-)


Suka rasanya ingin berkongsi sedikit tentang lagu ini. Mula-mula dengar dah terasa minat dan suka dengan lirik lagunya. TAHNIAH kepada yang menulis lirik ini dan penghasilan muzik dalam lagu ini.


Walaupun latar belakang penyanyi yang dulunya kontroversi membuatkan saya kurang berminat dengannya tidak membuatkan lagu yang dia nyanyikan dapat meluatkan hati. Tidak sama sekali. Apa yang dia lakukan itu adalah masalah dibelakangnya sahaja.


Lagu ini yang dinyanyikan oleh Mawi dan Akil Hay sangat mantap dan sesuai dengan lagu tema Imam Muda. Walaupun program yang berbentuk islam kurang mendapat sambutan tetapi saya percaya masih ramai yang dapat memberikan sokongan kepada mereka yang terlibat dalam Imam Muda. Jika dibandingkan dengan program-program lain yang lebh terbuka yang mendapat sambutan daripada orang ramai tidak dapat disamakan dengan program realiti yang berbentuk islam ini. 


Saya sokong program realiti yang berbentuk ISLAM.... :-)


LAGU TEMA IMAM MUDA MUSIM KE 2...






~HOSPITAL TAWAKAL @ DOKTOR ZAHARIN ZAIN (NASI LEMAK KOPI "O"~

Kali ini saya ingin bercerita tentang anak buah saya dimasukkan ke Hospital Tawakal Kuala Lumpur selama 2 hari dan oktor yang merawatnya ialah oktor Zaharin Zain yang keluar di TV9 dalam rancangan Nasi Lemak Kopi "O" yang dipengacarakan oleh Sharifah Shaheera (Pelakon).

Muhammad Rafiq Aiman bin Azwa, anak buahku yang comel ditahan dan dimasukkan kedalam wad kerana deman. Sebelum ini dia ada suspek lelah, dan sebagai langkah berjaga-jaga kena tahan wad untuk 2 hari.




Hari Sabtu pada 02/07/2011 selamat keluar. Biasalah manja sikit anak buah pertama mestilah jadi cucu kesayangan atuk dan nenek dan keluarga. Hehehehe...




Disebalik saya disana :-

CERITA TENTANG SAHABAT

Kawan
bila rasa ingin menangis
hubungilah aku
aku takkan suruh kau berhenti menangis
tapi...aku akan kata
"aku ingin menangis dengan kau
tapi tak leh lama sangat
nanti habis air mata aku"

Kawan
jika terasa nak larikan diri
jauh dari masalah yg menyelubungi
maklumkan aku
aku takkan halang kau
tapi... aku akan kata
"berlarilah bersama aku
untuk kau lupakan sementara masalah
cuma jangan terlalu laju
aku tak larat nak kejar
kaki aku pendek."
dan lepas itu aku juga akan kata
"Kau tak boleh selamanya lari dari masalah, hadapi ia"

Kawan
jika kau kecewa keluargamu tak bahagia
beritahulah aku
aku takkan minta kau benci pada keluargamu
tapi… aku akan kata
"Kajilah punca kekecewaanmu, dan paling penting
terimalah segala ketentuan Allah..."

Kawan
jika kau kecewa
dengan hubungan kawan kau tu satu hari nanti
ceritalah pada aku
aku takkan memburukkan dia
tapi aku akan kata
"cubalah letakkan diri kau ke dalam dirinya,
dan kau akan mengerti..."

Tetapi kawan
jika suatu hari aku berdiam diri
aku tak balas sms kau
aku tak angkat panggilan dari kau
hubungilah aku segera (kot emel ke, kot surat ke)
sebab waktu itu aku
ermmm...
aku sangat perlukan kau (dan aku malu untuk mengakuinya)
atau mungkin...
aku telah kekal bersemadi
diruang nan dalam dan sepi.



Dan untuk sahabat yang membaca, "Persahabatan itu adalah nilai hati bukan untuk dipendam, tapi untuk ditunjukkan. Ditunjukkan dengan kaedah terbaik, dan dilandaskan tulus ikhlas kerana Allah SWT".

PERMINTAAN DARI SAHABAT

Hadiahkan aku doamu..

Jika aku adalah sahabatmu yang jahat..
Doakan aku berpaling dari kejahatan..
Doakan aku agar menjadi sahabatmu yang baik..

Jika aku sahabatmu yang baik..
Doakan kebaikkanku tulus dengan keikhlasan..

Jika aku sahabat yang ikhlas..
Doakan keikhlasanku sampai ke pangkuan Ilahi..

Gerakkanlah setiap tindakanku pada mu dengan doa..
Doakan aku agar aku tidak lupa mendoakan mu jua..

KEMUNCAK IMAM MUDA II @ MUKTAMAR PUSAT ISLAM

Cerita yang ingin dikongsi kali ini ialah Malam Kemuncak Imam Muda II di Dewan Muktamar Pusat Islam terus menerus secara langsung di Astro Oasis saluran 106 dan yang menggunakan Astro Beyorn di saluran HD 188. 


 Telah terjawab siapakah yang bakal menjadi imam muda unggul pada malam itu beliau ialah Imam Muda Hassan iaitu pemuda yang sangat manis wajahnya apabila dilihat terpancar sinaran dan sejuk mata memandang. Seorang Pensyarah sepenuh masa berusia 26 tahun berasal daripada Perak telah berjaya menempatkan diri sebagai juara Imam Muda unggul yang terbaik pada malam itu 01/07/2011 (Jumaat). Seorang yang sederhana dan petah berbicara. TAHNIAH diucapkan kepada beliau dan sebagai juara inilah tangungjawab yang perlu dipikul untuk menjadi seorang pendakwah serba boleh yang dapat menjadi contoh kepada anak muda masa kini. InsyaAllah...


Malam itu hanya Imam Muda Hassan  dan Imam muda Nazrol yang bertanding. Mereka berdua diberikan tugasan dan kembali ke kampung halaman masing-masing untuk menyiapkan tugasan yang diberikan bersama masyarakat. 


Imam muda Nasrol berasal daripada Johor dan telah berkahwin juga tidak kurang hebatnya apabila diberikan tugasan ini. Seorang Pengetua Sekolah Rendah Agama dan telah berjaya juga menghabiskan task yang diberikan dengan baik sekali.


Mereka berjaya menambat hati penonton pada malam itu. Kedua-dua ini mempunyai kemampuan dan kreativiti yang tersendiri. Masing-masing punya kelebihan dan mampu membuat yang terbaik. 


TAHNIAH juga kepada Astro Oasis yang bersaluran di 106 berjaya menerbitkan program islam yang mencari imam muda yang unggul dan berkreadibili. Program yang sebegini yang baik dan perlu di dedahkan kepada remaja masa kini.



TAHNIAH IMAM MUDA HASSAN.

GAMBAR KENANGAN SEMASA MALAM KEMUNCAK IMAM MUDA II 


Sebelum Majlis Bermula, kelihatan di lensa kamera Imam Muda Ashraf.


Bersama seorang peserta yang memenangi Kuiz Bank Islam.


Bersama Kak Yarn (Pengarah Urusan Produk Hijrah)


Adik Syafiqah bersama Farah Anuar (Astro Oasis)


Adik bersama Imam Muda Aran (musim I)


Bersama Imam Muda Nuri (musim I)


Bersama Catriona Ross (Pelakon)


** Banyak gambar yang tidak sempat dirakamkan kerana hal tertentu.**

MERAIKAN HARI PERPISAHAN 2 ORANG PELAJAR LATIHAN INDUSTRI EZ QURBAN SDN BHD DARI KOLEJ ISLAM ANTARABANGSA (KIA)

Pada tarikh 11 April 2011 sehingga 17 Jun 2011 Ez Qurban Sdn Bhd telah menerima 2 orang pelajar Latihan Industri atau lebih mesra dipanggil pelajar praktikal dalam jurusan Diploma Pengurusan Pejabat dan Kesetiausahaan daripada Kolej Islam Antarabangsa, Gombak yang dikenali sebagai Imah@Fai dan Noriz. 

Kedua-dua mereka ini banyak menyumbangkan tenaga dan membantu dalam menyiapkan pelbagai kerja yang telah diamanahkan kepada mereka bak kata orang sangat selesalah dengan mereka ini. 

Mula-mula masuk masing-masing sangat pendiam dan malu-malu. Apabila sudah kenal masing-masing peramah dan tetap nampak sopan dan ayu. Hehehehehe...

Terima kasih kerana berjaya menghabiskan masa praktikal disini dan harapan saya semoga pengalaman yang dapat disini dapat di praktikan di mana-mana syarikat yang bakal kamu berdua kerja nanti. InsyaAllah.

Ucapan terakhir semoga berjaya dunia dan akhirat.


Wajah-wajah gembira :-

Makanan di taja oleh EzQ. Hehehehe
 Nampak gembira, tapi dalam sedih kot..Hehehehe
 Dapat hadiah, Surat penghargaan dan duit lagi. Hehehe...
 Sama macam yang dekat atas nih..:-)
 Dapat jugak hadiah TQ Fai@Imah
Dapat jugak dari Noriz. TQ :=)
Last snap, coolllll jeq..:-) 

MELAWAT FITRI DI HOSPITAL SELAYANG

Setiap hari Rabu tepat jam 06.00 petang hingga 07.00 petang menjadi kebiasaan semua pekerja Ez Qurban beriadah ke Sinamax, Gombak untuk bermain Badminton. 


Ini ini adalah hari Rabu bertarikh 08/06/2011, hujan yang sangat lebat tetapi kami semua tetap pergi ke sinamax untuk bermain Badminton, inilah masa untuk beriadah bersama-sama dengan rakan-rakan dan "release tension" setelah penat bekerja.


Tepat jam 7.30 petang, saya masih di pejabat setelah penat dengan aktiviti tadi, menerima panggilan telefon daripada "Jannah" seorang staff yang dulu pernag bekerja bersama-sama kami "part-time"lah kiranya. Sekarang menjadi sikcu tadika di Gombak dan sambung belajar "PJJ" di Serdang. Dia maklumkan kepada saya yang Fitri staff EzQ kemalangan masa nak pergi ke Sinamax untuk bersama kami dalam bermain Badminton.


Bila terima sahaj panggilan daripada dia, terus jadi lemah dan terkejut, hari yang masih hujan dengan sangat lebatnya ingatkan akan stay di rumah sahaja. Rupa-rupanya dia teruskan perjalanan dengan tidak kisah dengan hujan yang sangat lebatnya. 


Keadaannya teruk juga, kakinya patah sedikit dan tempurung kakinya lari. Dia telah di operation dan kakinya telah bercacak dengan besi. Mula-mual tengok sangatlah sakit. Harap dia akan sembuh seperti sedia kala. InsyaAllah. (saya pun tak tahu yang cakap macam mana coz ayat pun agak kurang dan bolehlah difahami) hehehehehe....pening kepala bila melihatnya.


Kini dia telah pulang ke rumah dan semalam 30/06/2011 ( Khamis ) dia ke Hospital Selayang, untuk Operation sekali lagi untyk di jahit kakinya semula setelah di operation. :-) semoga dia tabah dan cepat kembali untuk bekerja.






 
Sedikit gambar yang sempat diambil semasa kali pertama melawat fitri. Gambar terkini tak sempat nak ambil.

KARNIVAL INOVASI ISLAM DI MASJID NEGARA

Kali ini cerita tentang "Booth Al-Baghdadi Method Sdn Bhd" bersama-sama Ez Qurban Sdn Bhd di Karnival Inovasi Islam di Masjid Negara.

Kali ini bekerja di luar daripada pejabat selama 4 hari dari 2 jun hingga 5 jun 2011. Berganti-gantilah kami ikut shif masing-masing. 

Ramai juga pengunjung yang datang, alhamdulillah dengan cuaca yang panas setelah bekerja dengan air-corn yang sangat sejuk di pejabat sekali-sekala berpanaslahkan, seronok kerana dapat berkomunikasi dengan pengunjung. Terima kasih kerana sudi mendengar sedikit maklumat daripada saya yek...

Ramai artis yang hadir masa nih, semuanya berkumpul di booth Al-Hijrah, kebetulan TV ini baru sahaja dilancarkan di TV Astro saluran 114. Antaranya ialah Irma Hasmie, Kumpulan Maulid, Opie Zami, Farah Adeeba (TV9) dan ramai lagi. Imam Muda Azhar juga turut hadir dan sangat teruja apabila berdepan dengan imam muda itu.




Kumpulan Adik-adikku sayang bersiaran secara langsung pada hari Ahad penutup Karnival ini. Kumpulan Devotees juga turut diundang untuk membuat persembahan pada malam itu. 

Koleksi gambar sepanjang Karnival ini :-