ADVERTISING

TEMAN SAYA DI BLOGGER

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH 1431




Syukur Alhamdulillah, Dengan Limpah Kurnia-Nya dengan Izin-Nya saya masih diberikan kesempatan dan peluang untuk terus hidup di dunia ini. Semoga amalan dan amal kebajikan dapat dimantapkan dari hari ke hari dan seterusnya.


Berakhir sudah bulan Zulhijjah dalam bulan islam. Esok merupakan tahun baru islam, 1 Muharam 1431 Hijrah.  Dimana kita berazam menjadi terbaik dari yang terbaik. Berazam sesuatu yang baru dan mentop-up segala kekurangan yang ada pada diri kita. Tiada siapa yang mampu mengubahnya melainkan diri kita sendiri. Kesempatan yang ada ini kita perlu gunakan dengan sebaiknya.


Saya perlu berubah dari semasa ke semasa. Banyak ilmu yang perlu saya top-up dari pelbagai segi. Subhanallah banyak sebenarnya yang ketinggalan. Berguru dengan ilmu dan menjadi pendidik yang baik.


Apabila tiba akhir bulan Zulhijjah. Seluruh umat islam akan membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Sempena menyambut tahun baru islam dimana kita sentiasa berhijrah dari segi pemikiran, hijrah dari segi amalan dan hijrah dari segi ilmuan dan banyak lagi.





Doa Akhir Tahun
Barangsiapa yang membaca doa ini, maka syaitan akan berkata
"Hampalah kami disepanjang tahun ini"







Maksudnya :




Allah S.W.T berselawat ke atas penghulu kami Muhammad S.A.W, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.




Wahai tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan dimana dimana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunan-Mu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas sedemikian itu. Maka aku memohon kepada-Mu.




Wahai Tuhan! Wahai Yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan Wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepada-Mu. Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka. 




Doa Awal Tahun


Barangsiapa yang membaca doa awal tahun ini, insyaAlah dirinya akan terpelihara daripada gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun.







Maksudnya :


Allah S.W.T berselawat ke atas penghulu kami Muhammad S.A.W, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.


Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim yang awal dan kemurahan-Mu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dari-Mu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tenera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepada-Mu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.


Wahai Tuhan! Wahai Yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan Wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepada-Mu. Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.

~StoRy aBout mE~


Penatnye..penat sangat... Malam dah aku lihat dilangit dan di diawan biru, bintang-bintang bertaburan dan menerangi seluruh alam maya. Cewah, ayat berbunga-bunga sikit malamni..hehehe. Ada juga masa untukku mengupdate segala isi-isi penting buat tatapan blogku. Terasa kurang jika tidak mengakses blog ni. Banyak cerita yang ingin dikongsi. Banyak sangat dan terlalu banyak.


Syukur alhamdulillah, aku dah mula bekerja semula, setelah sekian lama menyepi, cewah... penat.penat..penat... campur mengantuk. Banyak sangat kerja yang perlu dihabiskan. Aku terlalu fokus...fokus dan fokus. Buat adik-adikku, maaf sekiranya akak tak terlayan ye... hehehe... my office dekat je, takdelah jauh sangat dari rumah tapi jalan kaki memang lambat sampailah dan seelok-eloknya kene naik kereta :-). Banyak sangat aku makan sekarang ni tapi jarang makan dekat umah, windunye masakan mak. Nak makan lauk-lauk yang mak masak...hehehe... Pagi, Tengahari, Petang sampai Malam, makan...makan...dan makan....kil3, makin lama makin tembam aku dekat sana. Hari ni aku mengcompile segala maklumat-maklumat peserta Qurban dan Kembara Qurban. Agak mencabar jugak buat pertama kalinya, ada jugak banyak kesilapan yang aku buat. Antaranya macam biasalah kesalahan ejaan dan tanda-tanda yang agak kurang sama dengan borang yang diisikan oleh peserta. Biasalah perkara kecil..hehehe... small mater ...


Semalam aku tak sangka kawan aku hantar mesej. Actually, now my friends menjalankan ibadah haji dan sekarang masih di Mekah. Tanah suci Mekah. Tak sangka dia ingat aku dekat sini. TQ so much. Apa yang saya boleh ucapkan hanyalah mengirimkan doa kepadanya supaya diberikan kesihatan yang baik supaya dapat menjalankan ibadah dengan baik dan pulang mendapat haji mabrur. Amin... 

Owh ye, aku geram sangat, habis maklumat dan link-link sahabat, kawan-kawan link artis dalam blog aku hilang. Aku tak tahu mcm mana boleh hilang. Banyak yang aku tak ingat. Auhai....


Banyak sebenarnya yang nak dikongsi dalam ni, memangdangkan mata yang semakin lama semakin mengecil dan kuyu. Sampai disini sahaja yang dapat dikongsi dulu. Rasa tak larat sangat dan letih. Hehehe.. next time or tomorrow i 'll stay here and write my story . I miss so much with my friends, my roomate and mak angkat dan segala-gala yang berkaitan. Hehehe....

~SHOOPING-SHOOPING~

~Siapalah wanita tanpa aksesori dan barang-barang kecantikkan. Itulah yang saya sering dengar daripada mulut-mulut kaum wanita yang sangat mementingkan keterampilan diri yang sentiasa terjaga dan kelihatan rapi apabila beradapan di khalayak ramai~




~Saya juga salah seorang yang amat meminati aksesori yang penuh dengan kilau-kilauan dan warna-warni, bukan itu sahaja tetapi kelihatan menarik dan menawan apabila dikenakan bersesuaian dengan si penggunanya~



Sedikit Koleksi yang ingin saya kongsikan kepada anda :














~ Secara rawak saya perlihatkan buat tatapan semua~


~ Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau tempahan sila hubungi saya di talian 012-2453475 atau emailkan pada saya klik disini

~KawaNku SeLamaNya~

~Rumah kawanku pada 26 Julai 2009~
~Abangnya yang kawin, ingat dia yang kawin..hehehe




~Sekitar kenangan di Majlis Perkahwinan Abang Asrinayanti binti Ali Anas... Buat pertama kalinya kami 3 sahabat bertemu disni...~


~I Mizz U my Friends...

~Yanti, Siti, Nana & yang kecil Adikku Fiqah~

~Macam akak dengan Adik~ :-)

~Bergambar dengan pengantin~

~1,2,3 Senyum...~

~Sweet pakaian pengantin~

~Cewah-cewah konon2 puteri plastik~

~Bukan anak dengan mak, tapi adik dengan kakak.hehe~

~Siti Nur SyafiQah sayang~

~Yanti & Siti ~

~Dia pun nak bergambar, so sweet~

~The End Nana 7 Yanti ~

~LoveLy FrieNDs~

~Waduh-waduh..Suasana Hari Raya dah pun habis....Tapi kenduri kahwin pasti tetap berjalan seperti biasa... Seronok sangat bila tengok pasangan dua sejoli, bagai pinang dibelah dua duduk diatas pelamin, tersenyum manis....memang secocok dan damai bahagia~

 
~Ramai yang bertanya bila aku nak kawin? aduhai..soalah demi soalan terngiang-ngiang dalam diding telingan aku ni, bukan tak mau kawin, tapi belum ada jodoh lagi...samapai seru insyaAllah pasti ada kad-kad yang moleh lagi cantik melayang-layang dekat rumah kawan-kawan nanti..hehehe...


~Buat pasangan-pasangan yang baru berkawin atau dah lama berkahwin dan buat warga emas, semoga berbahagian hingga akhir hayat...Amin...~

Kenangan besama :


~Siti & Kak Mai - Biar jauh di mata tapi tetap lekat dihati~

~Posing maut masing-masing ~

~Alow2 bucuk2..hehehe...cute sangat ler..~

~Bingkisan Malamku~

Dunia ini jika dibandingkan dengan akhirat ibarat seseorang yang mencelupkan jarinya ke laut, air yang tersisa di jarinya ketika diangkat itulah nilai dunia.



Ikutlah resam manusia pada zaman keagungan Islam. Mereka melebihkan akhirat berbanding urusan dunia. Mereka diibaratkan menjunjung akhirat dengan tangan kanan dan menjinjing dunia dengan tangan kiri. Andai akhirat di atas hampir terjatuh, mereka akan melepaskan dunia untuk menyelamatkan akhirat dari tergadai.





" Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka siapakah antaranya yang paling baik amalnnya "



{ Surah Al-Kahfi 18:7 }



Kenapa sering kita menginginkan pujian dari manusia?


Manusia itu sama juga macam kita, sebab kita adalah manusia. Lantas apabila kita memuji manusia lain, maka begitulah juga perasaan mereka ketika memuji kita. Bersifat sementara,dan batapalah nilaiannya. Tetapi jauh bezanya sekiranya yang memuji kita itu adalah Allah, yang menguasai sepenuhnya segala jiwa manusia di bumi. Bahagia kita ketika ikhlas lain keindahannya ketika mana kita gembira bila dipuji makhluk semata. Ya...memang sungguh sukar saudaraku, Ummu mengakuinya. Ikhlas, Ya Allah tiada taranya nilaiannya, sungguh beruntung pemiliknya.


Selalu terdengar di corong radio IKIM, berhati-hatilah kita dengan penyakit 'sum'ah, iaitu perasaan gembira bila kita dipuji, dan berasa tidak senang jika saudara kita yang lain mendapat pujian. Alangkah tidak bersih perasaan itu kan..tetapi untuk menghambatnya, subhanallah perlu mujahadah tinggi. Usah putus asa.


Sumber : Islamik

~PUISI MALAM~

Malam ini..
Kubisikkan namamu didasar angin
Kelak dia akan sampaikan padamu kata-kata semangat
Bernyanyilah kembali,
iringi hari meski terasa letih

Pagi tadi..
Kutekan sejumlah nombor untuk tanya khabarmu
Namun hanya nada tut tut tut yang kuterima
Aku terlalu bermain dengan khayalanku, jahatkah?!?!
Aku rindu dengan chatting chatting malam kita
Aku rindu dengan sebutan meongmu untukku,

Walau terkadang aku kesal, tapi kini aku rindukan itu

Aku yakin kau kuat,

Seperti kuyakin kalau kau akan bisa bermimpi kembali
Bangkitlah meg, seperti mega yang selalu cerah...


Sumber : Dari blog indah..

~Corat-coret 15 SEPTEMBER 2009~

Alhamdulillah, selesai semuanya.... dah malam pun ni, seperi biasa ada masa lapang yang panjang ni aku tidak melepaskan peluang ini untuk membelek-belek BLOG kesayangku ini... mengupdate apa yang patut dan segala-galanyalah yang berkaitan.... Esok dah masuk 27 Ramadhan... rasa macam sekejap sahaja, pejam celik dan sampai ke penghujunnya.. Entah sampai ke tidak kita untuk sampai ke ramadhan seterusnya.. InsyaAllah...apa-apapun itu semua kerja yang Maha Esa...
Hari ni tugas aku memasak di dapur, mak aku sibuk menjaga cucunya, so terpaksalah ambil alih sekejap tugas mak aku ni...hehehe... untuk bersahur besok aku masak Telur Masak Lomak Cili Api ehem.....best pulak aku rasa...kui3.... then dengan Ikan Goreng fuh...semua dah siap.... Nasi pun aku dah masak.. so masa untuk rehat...
Aku jual Brooch, so nak raya ni, adalah juga yang membelinya, aku hantar gambar brooch dekat kawan aku, dia nak beli, so lambat betul yahoo ni nak mengupload gambar...penat pulak aku tunggu....
Fuhhhh.... Penat betul hari ini... berkemas semperna Hari Raya yang bakal menjelang tiba tidak lama lagi ni... Keje aku hari ini memasang langsir, memang meletihkan berapa tingkap ada dekat rumah aku ni..aduhai sakit segala tangan-tangan aku ni. Lap-lap tingkap...fuh memang best la, untuk menguruskan badan..hehehe... aku sapu sampah yang ada dalam umah...and banyak lagi la yang aku buat...nak sebut memang tak habis sampai esok pagi....

Apa yang aku buat malam ni, cek-cek email, facebook and friendster...huhuh..apa lag ye...itu jelah then cari resepi2 yang membuat selera aku nak mencuba pelbagai resepi masakan...hehehe...ehem....mataku terasa mengantuk pulak...InsyaAllah ada masa selalu aku meng update blog ni nanti....buat teman-teman yang dicintai dan disayangi... siti ingin mengcapkan SELAMT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI semoga lebaran ini disambut dengan meriah dan makan tu beringat ye..berpada-pada... InsyaAllah...

~ Malam Lailatul Qadar ~

Allah Ta'ala telah berfirman di dalam surah Al-Qadr yang bermaksud:
"Sesungguhnya kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam al-Qadr dan apakah jalan yang menyebabkan engkau mengerti (kebesaran) lailatul qadar itu? Lailatul qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan tuhan mereka (Allah), untuk setiap urusan. Sejahteralah malam ini hingga terbit fajar".
Kebanyakan ulama' Islam menegaskan bahawa kemungkinan berlakunya lailatul qadar adalah pada salah satu daripada malam kesepuluh terakhir sama ada malam ganjil ataupun malam genap.
Yang tetap berlakunya malam lailatul qadar adalah didalam pengetahuan Allah jua. Sesiapa sahaja yang beribadah di malam hari bulan ramadhan, jika kebetulan dengan malam lailatul qadar, maka dikurniakan ganjaran pahala melebihi ganjaran pahala yang dikurniakan kepada mereka yang beribadah selama seribu bulan atau selama 83 tahun 4 bulan berbanding dengan malam yang lain-lain.
Rasulullah s.a.w. sendiri amat bersungguh-sungguh menghidupkan sepuluh malam terakhir daripada bulan ramadhan bersama-sama ahli keluarganya dengna beribadah, bertadharu', beristighfar dan bermunajat kehadrat Allah, memohon rahmat, keampunan dan keredhaanNya.
Walaupun Rasulullah s.a.w. seorang yang maksum, dijamin terpelihara daripada dosa dan noda bahkan dijamin syurga, namun baginda tetap berjaga malam untuk qiamullail, menahan diri daripada tidur kecuali untuk seketika sahaja. Orang yang tekun beribadah pada 10 malam yang terakhir daripada bulan ramadhan akan mendapat rahmat yang dijanjikan sama ada dapat atau tidak menemui apa-apa tanda. Kerana yang penting adalah sepertimana yang tersebut dalam hadis sohih riwayat Bukhari dan Muslim iaitu:

a. Menghayati malam tersebut dengan ibadah
b. Beriman dengan yakin bahawa malam lailatul qadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.
c. Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmat dan keredhaanNya.
Selain tanda-tanda tersebut, para alim ulama' menyebut bahawa beberapa tanda-tanda lain bila berlaku malam lailatul qadar. Antaranya ialah :

a. Ada yang berkata orang yang menemui malam lailatul qadar akan melihat nur yang terang benderang disegenap tempat hingga keseluruhan ceruk yang gelap gelita.
b. Ada pula menyatakan bahawa kedengaran ucapan salam dan kata-kata yang lain daripada malaikat.
c. Ada juga yang melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
d. Ada yang berkata doa permohonannya makbul.
* Imam Tabari pula menegaskan bahawa semuanya itu tidak lazim dan tidak semestinya seseorang itu dapat melihat atau mendengar kerana tidak disyaratkan melihat atau mendengar sesuatu untuk menemui malam lailatul qadar.

~ Luahan Perasaan III ~

Redup malam mencecah bumi... Langit malam berseri sekali....bintang-bintang bertaburan mengelilingi... Tiuan angin mendodoi mimpi....
Pengalaman selalu mendewasakan diri... semakin banyak dugaan yang datang semakin diri menjadi lebih bersifat matang dan sentiasa berhati-hati. Aku pasrah dengan apa yang berlaku... Mungkin ada kesilapan yang aku lakukan dan ada hikmah disebaliknya....
Allah sentiasa menguji umatnya. Kita adalah manusia yang hina lagi lemah disisinya. Hanya berbekalkan doa..insyaAllah semuanya bakal terjawab... Dalam hidup ini kta mesti selalu terima kenyataan... Bak kata pepatah "Berpijaklah di bumi yang nyata". Amat mendalam maksud pepatah ni...
Walaupun banyak dugaan yang datang, aku akan tetap menjadi diri aku yang sebenar... Orang lain ada mulut, kita tak akan boleh menutupnya, terpulang pada mereka untuk bercakap apa sahaja....Aku dah lali dengan semua tu...
Aku sedih sangat kerana dituduh macam-macam... Aku tak tahu apa salah aku sampai aku boleh jadi begini. Ya Allah apa salah aku, sampai aku diuji sebegini, namun apa yang terjadi aku redha dengan ketentuan-Mu ya Allah... Mungkin ini semua telah ditakdirkan untuk aku... arghhhhh.... aku perlu banyak bersabar....
Penantian itu suatu penyeksaan... mungkin dahulu aku pernah buka hati pada seorang insan. Tapi kini agak sukar untuk aku menerima sesiapa. Mungkin jika kena dengan cara dan gayanya insyaAllah... Aku berusaha dengan sebaik mungkin untuk mencari yang terbaik. Andai hati telah suka, insyaAllah aku akan terima juga risikan dari sesiapa... biarlah luka lama hilang dahulu. Moga-oga segala kebuntuan aku selama ini ada jalan penyelesaiannya....

~ Luahan Perasaan II ~

Malam yang hening terasa amat sunyi sekali. Aku kesunyian tiba-tiba mengenangkan kisah laluku. Terkenang-kenang kisah suka dan dukaku. Masa yang berputar amat cepat sekali. Membuatkan aku lemas dalam jaga. Apa yang dimaksudkan dengan lemas dalam jaga tu? Walaupun aku hidup tetapi aku kelemasan dengan suasana sekelilingku. Argh...kenapa boleh jadi begini ye....
Pengalaman mengajar aku erti kehidupan. Masa lalu aku tidak boleh aku lupakan dan terkenang sehingga kini. Aku lupa siapa diri aku yang sebenar. Siapa aku! Insan yang bernama manusia, sama sahaja dengan yang lain. Punya hati, punya perasaan, dan punya segala-galanya.
Aku mula mengenal apa itu CINTA sejak dibangku sekolah. Umur yang hanya belasan sudah pandai berpacaran bak kata dalam drama-drama Indonesia. Seorang lelaki yang baik, penyayang dan pelembut hatinya. Biasalah "Cinta Monyet", orang lain nak bercinta, kita juga ingin bercinta. Sehinggalah 2 tahun lebih dan akhirnya perhubungan tidak boleh diselamatkan dan berakhir ditengah jalan. Tetapi hubungan kami baik walaupun sudah tiada apa-apa hubungan.
Hubungan itu boleh dipupuk dengan pelbagai bentuk. Tetapi aku tidak tahu bentuk apakah yang dimaksudkan itu. Agak sukar untuk aku menerimanya.
Semakin ramai lelaki yang aku kenal, semakin aku mengenali watak-watak lelaki. Semakin aku mengenali semakin aku rasa kurang yakin untuk berhadapan dengan pehubungan yang lebih jauh. Meletihkan diri apabila memikirkan ini sahaja. Aduh.....apa yang patut aku buat...
Kisah ini akan bersambung lagi....

~ Luahan Perasaan ~

Sekadar meluahkan perasan yang agak jiwang sedikit disini, hehehe..jiwa kacau malam-malam ni la...aduh letihnye hai kalau menghadapi penyakit jiwa kacau ni..hehehe...
Bak kata remaja sekarang ni lah, bila datang je jiwa kacau ni mesti ada masalah percintaan, hehehe...yeke? apa betul ke kebenaran ni? hahaha.nanti aku selami dengan sedalam-dalamnya...
Kehidupan seseorang insan tu tak pernah lari dari melakukan kesilapan. kadang-kadang kehidupan ini macam roda, ada masa kita akan ada di atas dan kadang kala kita akan ada dibawah. Ia tidak tetap dan sentiasa berubah-ubah. Begitu juga dengan perasaan boleh berubah-ubah tanpa kita ketahuinya.
Hati dan Perasaan nampak macam satu pasangan yang rapat antara satu sama lain. Begitu juga apabila adanya lelaki dan perempuan. Kedua-duanya memerlukan antara satu sama lain. Selagi ada hati disitulah letaknya Perasaan.
Hati aku memang berubah-ubah. Tiada siapa yang boleh membaca hati aku, kadang pada masa yang sama tak ada siapa pun yang dapat membacanya. Aku juga kadang-kadang tak dapat baca isi hati aku sendiri.
Sukar untuk meluahkan rasa kasih atau sayang pada seseorang. Apatah lagi perasaan cinta. Perkataan Cinta melemahkan kepala lutut aku. Aku tak tahu berhadapan dengan CINTA. Memang ada yang cuba untuk mendekati aku, tetapi ada sahaja yang membuatkan aku rasa kekok dan tidak tahu melakukan apa-apa. Pernah aku menerima cinta seorang insan tetapi putus ditengah jalan, ada yang tidak sampai ditengah-tengah hubungan yang terbina behenti setakat itu sahaja. Sukar untuk mencari keserasian antara kami berdua. Perkataan MEMILIH, itulah yang aku dengar dari kawan-kawan yang mengatakan aku seorang yang memilih. Apa-apapun aku tidak kisah apa yang mereka ingin katakan.
Bukan ketampanan, Bukan Harta Kekayaan yang aku mahukan dari seorang insan yang bernama lelaki. Cukuplah sekadar hati yang jujur dan ikhlas dalam sesuatu perhubungan itu. Mahu menerima setiap kelemahan yang ada dan membantu dalam memperbaikinya. Arghhh...betapa sukarnya mencari..betapa sukarnya menanti...betapa peritnya hati...betapa sakitnya perasaan...betapa hancurnya badan...
Aku kuatkan semangat untuk meneruskan kehidupan...Perjuangan perlu diteruskan..insyaAllah...
Kisah ini akan bersambung lagi...

~1 September 2009~

~wahhhh...dah bulan baru hari ini, 1 September 2009.... sekejapnye rasanya dah masuk puasa yang ke 11...macam baru jeq puasa. Emm...apa-apapun yang penting puasa tahun ini dapat dimanfaatkan dengan baik. Isikan dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah dan yang membawa keuntungan diri bukan sahaja didunia tetapi untuk akhirat nanti. Keuntungan tu bermaksud mempersiapkan diri dengan amalan-amalan yang memberi manafaat untuk diri kita untuk menghadap yang maha ESA.



~Selama menyepi ni dengan kerja-kerja, memang tak berapa kerap saya kesini (Blog kesayang saya ni). tidak mengedit, tidak dapat buka dan banyak lagi perkara yang tidak untuk kesini~

~Masanya untuk Kesinambungan cerita semalam ye :....

a) Syukur alhamdulillah tanggal 18 June 200 telah diadakan Majlis Istiadat Konvokesyen ke 12 di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor... Selesai sudah saya menerima segulung Diploma pada petang hari jam 3 PM di pentas PKK...hati yang sangat terharu dan sedikit sebak dengan pencapaian ini. Ini semua berkat doa keluarga terutama mak dan abah..tanpa doa mereka tak mungkin saya akan berada di tahap sedemikian. TQ so much, I LOVE U ALL FOREVER....



~Sekitar Istiadat Konvokesyen~







To all my friends, especially student-student SIIUC Diploma in Communication, I miss You All Always..Please keep in tounch with each others... send perkembangan masing-masing ye... Semoga kamu semua berjaya dalam kerjaya masing-masing.

~Corat-coret 31 OGOS 2009~

...I'm coming back... lama sungguh dah tak mengupdate my lovely blog ni.... syukur alhamdulillah segala-galanya berjalan dengan lancar....

HAPPY MERDEKA DAY.... wah hari ini negara menyabut Hari Kemerdekaan yang ke 52, syukur kerana negara bebas merdeka dari penjajah... bersyukurlah wahai anak bangsa... bukan negara sahaja yang bebas dari penjajah, tetapi diri kita juga perlu bebas dari jajahan-jajahan nafsu yang hanya merosakkan diri sahaja. Keluarlah dari kepompong hidup yang hanya menyesatkan hidupmu sahaja wahai anak bangsa tanah air Malaysia.

SALAM RAMADHAN.... Syukur Alhamdulillah, dah sampai kita di dalam bulan puasa itu penghulu segala bulan. Semoga ramadhan kali ini adalah ramadhan yang terbaik dari sebelum-sebelumnya. Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak semoga dengan kedatangan bulan yang mulia ini bersama-samalah kita memanfaatkan bulan ini dengan amalan-amalan yang mulia. InsyaAllah... Banyak yang nak tulis tetapi masa tidak mengizinkan...oklah sambung besok lah.....banyak episod ni.... dah mengantuk sangat2 esok nak bangun sahur ni... tunggu sambungannya ye...



SAMBUNGAN SINETRON NIKITA EP 4

EPISOD 4 PART 1


EPISOD 4 PART 2


EPISOD 4 PART 3


EPISOD 4 PART 4


EPISOD 4 PART 5


EPISOD 4 PART 6

SAMBUNGAN SINETRON NIKITA EP 3

EPISOD 3 PART 1


EPISOD 3 PART 2


EPISOD 3 PART 3


EPISOD 3 PART 4


EPISOD 3 PART 5


EPISOD 3 PART 6

SAMBUNGAN SINETRON NIKITA EP 2

EPISOD 2 PART 1


EPISOD 2 PART 2


EPISOD 2 PART 3


EPISOD 2 PART 4


EPISOD 2 PART 5


EPISOD 2 PART 6


EPISOD 2 PART 7

SINETRON NIKITA

EPISOD 1 PART 1


EPISOD 1 PART 2



EPISOD 1 PART 3


EPISOD 1 PART 4


EPISOD 1 PART 5


EPISOD 1 PART 6

BINTANG UTAMA KETIKA CINTA BERTASBIH-RASMI-


AKTRESS INDONESIA


MARSHANDA

Andriani Marshanda yang akhrab dengan panggilan "Caca" atau "Chacha" ini lahir pada 10 Ogos 1989, di Jakarta, Indonesia. Kini berusia 20 tahun merupakan seorang artis muda yang banyak membintangi sinetron, iklan, seorang penyanyi dan juga pengacara yang tidak asing lagi di Indonesia.

Anak sulung dari tiga beradik ini adalah anak kepada Irwan Yusuf dan Riyanti Sofyan merupakan pengurus kepada artis muda ini. Gadis yang berzodiak Leo ini sangat aktif dalam bidang lakonan dan berjaya membawa watak-watak yang dilakonkan.

Marshanda yang beraga Islam memulakan kariernya dalam dunia periklanan sejak kecik di peringkat sekolah rendah dengan tidak sengaja dan kebetulan. Pada waktu itu, ia menemani Mak Ciknya yang merupakan model terkenal iaitu "Chintiya Rustam", bekas model iklan sabun Lux dan terjun ke iklan Citra Lintas. Sesampai di sana Marshanda diminta untuk casting. Akhirnya terpilih untuk membintangi iklan Bank Danamon. Seterusnya Marsha banyak membintangi iklan TV mahupun melalui media cetak. Antaranya ialah Filma, Cadbury, Supermi, Tango, Chicken Nuggets, Vaseline dan banyak lagi.

Khabaran Dariku Untuk Hari Ini Isnin 080609

Sambungan kisahku yang lalu.... :-) salam pertemuan buat viewer yang sudi melawat blog kesayangan terindahku ini...

Selamat sudah, pihak yang berkenaan telah pun memberitahu aku yang dia akan mengeluarkan surat memohon maaf kepada aku. So aku akan bagi pada clien aku supaya tidak timbul masalah dikemudian hari. Paper hari ini aku lihat, terselit iklan clien aku. Syukur segalanya berjalan dengan lancar.

Kisah aku lagi... Macam biasalah kemana-mana aku akan drive, kadang-kadang ada masa aku ok, aku drive pun ok, tapi bila tak ok macam orang gila jugak aku dibuatnya. Aku pun temankan insan yang bernama ramlee ni ambil absobernye di kedai aksesori keretalah mana lagikan. Tepat jam 2pm barang-barangnya pun sampai. huhuhu... otak aku makin serabut dengan masalah, jadinya si abg ramlee ni gerun jugak dengan aku...bawa kereta macam apalah aku pun tak tau, dia yang tau... antara ayat dia ek... (ehhh..ko ni yaya tau bawa ke tak, gerun jugaklah ko bawak...) ahaks... pstt - Otak ngah pening dengan masalah macam tu lah aku bawa...

Wah, dengan bantuan abg hafidz segala-galanya berjalan dengan landar...mengedit untuk di masukkan ke dalam buliten. Pihak yang bertanggungjawab khabarkan pada aku yang dia bagi FOC untuk iklan dalam buliten tu. So selamat aku nak jawab dengan clien.

Malamnya pulak, lepas solat maghrib... ada keje lagi yang aku buat, Clien aku nak jumpa dekat kawasan Kari Kepala Ikan, malangnya aku tak tahu dimana tempat itu, aku suggestkan dekat tempat yang aku tau, pergilah dekat Secret Recipe, berbincang-bincanglah kami dekat sana, then tujuan utamanya ialah untuk menyerahkan invoice dan amik cek. Borak punya borak sampailah dalam jam 10pm aku pun balik. Urusan kami dah habis. So aku pun follow up dengan pihak yang berkenaan untuk compomkan semula. Semuanya beres.....

Ehem...itulah ceritanya...best ke tak best ke, aku je yang tahu..hahahaha.....

Macam biasa, ada masa di Office aku pun gunakan masa yang ada untuk blog aku..hehehe...Pagi tadi aku pergi bank nak bank in kan cek. Then aku settelkan file-file clien aku. Apa lagi ek yang aku buat hari ini..Owh ye, baca paper Metro dan Harakah. Itu jelahkan...huhuhu....

Cau Cin Cau.....

TAUTAN JUMAAT DI Fatahya.Blogspot


Aku datang lagi. Hahahaha....hari ini aku nak berseorangan dan menulis sedikit catatan berkaitan apa yang aku lakukan sebelum-sebelum ini. Memandangkan hari ini aku ada sedikit masa, jadi aku tidak mensia-siakan peluang ini untuk mengedit blog kesayanganku.

Kejadian semalam (Khamis-040609) aku memang busy sangat-sangat dengan kerja-kerja design dan sebagainya. Aku berjumpa dengan kawan yang aku panggil abang(sebab dia tua dari aku) di Jalan Duta, kerja yang aku minta dia buat ialah mengedit design untuk clien aku, aku bawa CD yang clien aku bagi. Last-last komputer milik abang Ramlee ni tak boleh la bukak, aku minta tolong abang lagi sorang namanya abang afif, komputernya boleh dibaca tetapi yang keluar hanya PDF sahaja dan yang file lain tak boleh dibuka. Aku pun pergi ke tempat abang lagi sorang ni namanya abang Hafiz (aku anggap mcm ayah aku) baik sangat. Dia cuba masukkan CD sekali lagi, dan tak dapat baca, so kesudahannya aku terpaksa pulang ke rumah untuk mengambil Laptop kepunyaanku untuk di bawa ke Officenya. Punyalah aku mengcopy sana sini file yang berkenaan dan transfer ke komputer abang Hafidz ni. Terharu sangat akhirnya semuanya berjalan dengan lancar dan disiapkan tepat jam 5.05 petang. TQ abang Hafidz....Jasamu tidak dapat dilupakan..cewah...huhuhu abang Ramlee dengan kerja dia lah..huhu adik aku mengacau dia..aku takleh nak watpe terpaksa biarkan..kekekekeke....pandai-pandailah layan...aku memang busy tak dapat nak layan sangat...Tapi apa2 pun abang Ramlee TQ sudi layan adikku yang sorang tu, minta kertas lah, penlah,pensillah macam-macam sebab dia memang suka kalau orang melayan dia..hehehe...minta maaf...

Masalah kerja aku pulak, apa yang aku pening sekarang aku terpaksa jawab bermacam-macam hal dengan clien. Oleh sebab kesalahan teknikal di pihak lain. Banyak masalah yang datang... Aku mula-mula boleh jugak bersabar. Tapi pihak yang berkenaan main sambil lewa, aku terpaksa jugak Follow up sentiasa untuk mengetahui maklumat selanjutnya....

Sebenarnya banyak lagi apa yang aku nak luahkan...Tapi kalau aku tulis sampai besok pun tak habis. Tak apalah ini meluahkan sekadar apa yang terbuku...cewah...My blog dah macam my diary dah...

So Sweet to all viewer yang sudi melawat.... Mungkin setakat ini dulu aku tulis....Ada sambungannya nanti ye...Tunggu....

ARTIS INDONESIA - DUDE HERLINO -

AKTRESS INDONESIA DUDE HERLINO

DUDE HERLINO dilahirkan di Jakarta, pada 2 disember 1980. Dude kini berumur 29 tahun. Dude mula dikenali ramai pada tahun 2005 setelah membintangi sinetron CINCIN yang diminati ramai. Setelah itu, nama Dude semakin dikenali di tanah air Indonesia kerana banyak tawaran yang diterima.

Nama Dude adalah singkatan dari "Dua Desember" iaitu tarikh kelahirannya. Aktress kacak yang popular dengan panggilan Dude ini seorang yang beragam Islam dan banyak membintangi beberapa buah filem antaranya ialah Gua Kapok Jatuh Cinta dan Disini Ada Setan The Movie. Dia juga turut terlibat dalam layar kaca Indonesia seperti Disini Ada Setan, Ada Apa Denganmu, Cincin, Intan, Cahaya dan yang terkini ialah NIKITA.

Kini Dude bernanung dibawah naungan produksi SinemaArt. Dia juga adalah alumnus dari SMAN 36 dan Universitas Indonesia. Hobinya membaca dan buku kegemarannya ialah Hidup Sebelum Mati, Ayat-ayat Cinta dan Rich dad Poor Dad.

DUDE HERLINO nama yang tidak asing lagi di tanah Indonesia. Namanya yang meningkat naik oleh kerana kredibilitinya yang senang dan diminati ramai pihak. Bukan sahaja kacak tetapi pandai menyesusaikan watak-watak yang dipegangnya.

Oleh : FatahyaKu...

TATAPAN SEMUA

SALAM...
Buat sahabat-sahabat yang selalu mengunjungi dan menjenguk-jenguk kediaman tuan puteri ini, terima kasih tuan puteri ucapkan, hehehe...tuan puteri mengalu-alukan sangat sahabat-sahabat semua selalu datang kesini, macam-macam yang boleh kita kongsi, betul tak kawan-kawan...
Owh ye, tuan puteri baru je mengedit blog ni, tu dia kalau perasan dekat ruangan pertama sebelah kanan sahabat-sahabat semua baru je tuan puteri letak kaunter pelawat, hehehe..tuan puteri nak buat serve berapa ramai yang melawat ye...baru je tuan puteri letak...dah ramai sebelum ni, tapi tak apalah tuan puteri redha..cewah...
Tuan puteri sekarang ni, jarang mengedit sebab keadaan tuan puteri yang tidak begitu stabil lagi, kesihatan tuan puteri tidak berapa baik...harap-harap kalian semua dapat mendoakan tuan puteri ye sembuh dan sihat seperti sedia kala...
Kalau ada something yang nak kongsi dengan tuan puteri, jangan malu-malu atau segan, ym tuan puteri ye...
Ok, tatata...selamat malam semua...tuan puteri nak cau cin cau la dulu..nantokkkk ni...hehehe....kepala dah tingtonggggg....

6 MEI 2009




Hari ni aku rasa macam penat sangat, tak tahulah kenapa ek!!!!.... dekat Office pun nak kata busy tak sangat, macam hari-hari biasa. ehem2...

Semalam baru gaji, wawawa.... lambat masuk pun alhamdulillah dapat juga ye... Banyak pengalaman yang aku dapat dalam dunia pemasaran ni, aku dari bidang Komunikasi then melompat ke dunia pemasaran, memang pertama kali orang kata memenatkan, memberatkan, huhuhu..banyak lagilah... mula-mula aku masuk, rasa macam tak yakin pada diri pun ada...itulah orang kata kehidupan perlu ditempuh walau apapun yang terjadi...

Benda ni 2 minggu lepas, ada sorang kakak ni my work made, hahaa...nak kata tiap-tiap hari lawat blog ni tak jugak, but if she have free time selalu juga dia masuk merayap-rayap dalam ni..and then give me suggestion about my blog. Baca punya baca sekali dia ada cadangkan pada aku...

Elly : Ct tak minat ke nak jadi penulis?


Myself : Napa ek kak? ct memang ada minat kadang-kadang takde masa....


Elly: Akak tengok ct ni ada potensi tau jadi penulis, ct pandai menulis dan akak baca dalam blog ct penulisan menarik jugak(hehehe, gaya macamnilah yang akak aku sorang ni bg tahu)


Myself : InsyaAllah, ada juga ct terpikiaq, tapi untuk terjun ke bidang ni kita kene fokus..hehehe...

Kalau ada rezeki sapa tahu kan tetiba aku jadi macam apa yang kak elly aku cakap tu...alhamdulillah...

KEK KEGEMARANKU

CHOCOLATE INDULGENCE




Kek ini memang kegemaranku, bila makan sekali pasti nak lagi tau. Sapa yang dah rasa tu memang tau rasa dia macam mana. Coklat yang pekat dan memukau..wahwah.. i like this... lagi-lagi ada ais krim dekat tengah-tengah tu..mak aiii memang enak lemak berkrim....








MOISE CHOCOLATE CAKE

Kek ni pun sedap sangat, ni pun kegemaranku...terasa coklat pekat giler..hehehe... sapa yang agak-agak kurus tu boleh la melantak makan kek ni..nak makan tiap-tiap hari pun boleh...ngeh2

TAUTAN 22 APRIL 2009

Photobucket


Hari ini sorang-sorang dalam office, ramai staff yang sakit, al-maklumlah cuaca sekarang kurang baik. Ada yang demam, selesema dan macam-macam lagi.
So boleh dikatakan hari ini adalah masa untung My lavelly Blog ini mengedit-edit apa yang patut dan buang apa yang tidak patut. Hari ini sempat la sembang-sembang dengan akak angkat Kak Sara, so ada maklumat terbaru yang aku tahu hari ini. Memang best job tu, susah nak dapat..hehehe...nanti betul-betul terjadi baru aku publishkan dalam ini. Sekadar meluahkan apa yang terpendam di hati ini. Terasa macam seronok je dapat maklumat tadi.
Start hari Isnin hari tu berlansungnya Pesta Buku di PWTC. Aku jumpa clien sekitar kawasan tu, wah dengan ramainye orang memang memenatkan. Banyak buku-buku terbaru dan banyak terbitan yang aku cuba dapatkan. Banyak lagi booth yang aku tak pergi. Mungkin kene spend time untuk aktiviti riadah mencari buku-buku kegemaran. Apa yang menarik disini, aku terpanggil untuk membeli satu buku ni, boleh dikatakan majalah keluaran TELAGA BIRU SDN BHD dan merupakan booth yang paling ramai pengunjung. Aku sempat menyelak-nyelak beberapa helai MAJALAH SOLUSI yang seratus peratus tentang islam yang diketengahkan. Memang aku galakkan anak-anak muda kini untuk mencari bahan yang sebegitu.
Aku ni malas nak tulis panjang-panjang, hehehe, maklumlah sendiri je yang nak baca, so nanti ada masa aku sambung semula...