ADVERTISING

Daisypath Happy Birthday tickers

TEMAN SAYA DI BLOGGER

~Pertama Kali Menjejakkan Kaki Ke Negeri China~

~PEMBUKA TIRAI~

Salam buat semua teman-teman setia, pembaca-pembaca setia blogku FataHya BloGeR semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera. Di doakan anda semua baik dari segi kesihan dan sebagainya yang seangkatan dengannya.

"Jauh perjalanan, Luas pemandangan" itulah pepatah yang sering saya dengar sewaktu dibangku sekolah. Cikgu nasihat kepada saya apabila kita belajar pandai-pandai, InsyaAllah untuk menjejakkan kaki ke tempat orang pasti dapat"  masih terngiang-ngiang kata-kata nie. Terima kasih cikgu. Akhirnya betul kata cikgu, tanpa saya duga dan percaya inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke sana. CHINA. Apabila berjalan di negara orang banyak sangat pengalaman yang kita dapat, kita belajar dari segi budaya, gaya hidup, dan sebagainya. Ada juga pepetah menyebut "Tuntutlah ilmu walau ke negeri china" bila kita lihat pada ayat ini mesti ada yang beranggapan menuntut ilmu itu sehingga ke negeri china sahaja.  Maksudnya adalah walau kemana sahaja kita pergi walaupun ke negeri china, ilmu itu tetap kita boleh cari dimana-mana sahaja. Menuntut ilmu itu adalah kewajipan keatas setiap muslim.

Pengalaman yang tidak boleh dilupa dalam kamus hidupku. Pertama kali menjejakkan kaki di negari China sangat teruja dan segala macam perasaan,  badan mula terasa sejuk yang teramat sangat, menggigil sampai tak dapat dikawal dengan kaki-kaki sekali menggigil kesejukan.  Makin hamoir di pintu keluar Airport China, makin sejuk. Kebetulan masa datang adalah musim sejuk memang seronok sekali. Banyak tempat telah saya pergi.


Hari Pertama...



  

 Summer Palace



Pearl Center


~Persembahan Kungfu Shaolin~

Hari pertama sangat meletihkan, dengan kesejukkan yang sangat gaban...:) sangat best banyak pengalaman yang dapat :)


Hari ke 2 : Perjalanan diteruskan





Jade Center and Crystal City  

















~Tembok Besar, China~
 
.........BERSAMBUNG.........

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda disini :-